Magazín Radikála


home    galerie     nové články     archiv     speciál     roz.hovory     komentáře    autoři    odkazy    english


 

   

   

 

Viz. Komentáře


Radikála představuje druhou epizodu klikacího komiksu Radík & Ladík





Vít Soukup

 

Vít Soukup - Katalog

Mini rozhovor před vernisáži v galerii Brno, 19.2.2004

(Upravený přepis digitálního záznamu)

 

Netradičně první otázku nastolil dotazovaný :

Vít Soukup : Nacházíme se v galerii Brno na výstavě Víta Soukupa a já bych se rád zeptal jaké je zaměření Vašeho časopisu ?

Radikála : Zaměření našeho internetového časopisu ? My se zabýváme autenticitou ve výtvarném umění.

Vít Soukup : V tomhle případě rád zodpovím cokoli, protože autenticita je můj hlavní program.

Radikála : To je skvělý, to si budeme určitě rozumět. Alespoň doufám. Vy se zabýváte mimo jiné hlavně malbou, pane Soukupe, na téhle

výstavě jsou jenom obrazy, co si myslíte o "malbě dnes" ?

Vít Soukup : Ty bláho to je otázka. Malba dnes ? To je jako na tý Perfect tenzi, tam se ptali všech takhle, většinou z těch lidí vyšly bláboly.

Radikála : Dá se na to vůbec odpovědět nějak normálně, na tuhle otázku ?

Vít Soukup : Mm-mm. (zápor)

Radikála : Já myslím, že jo, na každou otázku existuje...

Vít Soukup : Hehe, "autor : mm-mm, redaktor : já myslím že jo" - to tam dáme takhle v týhle formě... Já nevím jestli má dneska malba smysl, pro mě jo.

Radikála : Kdo skutečně jste ?

Vít Soukup : Nevím.

Radikála : Co chcete uměním skutečně dokázat ?

Vít Soukup : Nevím.

Radikála : Jaký má umění ve Vašem pojetí ideální dopad na diváka nebo na společnost ?

Vít Soukup : dlouhé přemýšlení...cs-cs (žádá o radu manželku)... Nevím.

Markéta Soukupová : Mně se líbilo, jak si dělal ty texty na doktorát, jak jsi říkal, že bys měl léčit umění, to bylo skvělý...

Vít Soukup : Já teď mám v popisu práce, jako doktor umění, léčit umění, abych naplnil ten statutární slib.

Radikála : Léčit umění nebo uměním ?

Vít Soukup : Léčit umění, bez toho m, takže to je bez vztahu k publiku. Takhle - já jsem spíš vlastně herec, ale neumím hrát divadlo. To uměli naši. Já umím malovat obrazy, tak je dělám. A nevím jestli je umím malovat, prostě je dělám, protože mám trému. A jako herec potřebuju samozřejmě kontakt s publikem, takže já dělám takový umění, aby nějakej kontakt nastal, ale abych ho nějak bagatelizoval, jestli nastal a jestli nějak ovlivní společnost...samozřejmě ovlivňuje mě a jestli to má tu zpětnou vazbu, to se mi zas tak nepodařilo zjistit. Takže léčit umění. Umění podle mě rozumím, nebo zhruba tuším, co to tak může být...

PŘÍPITEK

Radikála : K tomu titulu : my jsme se tuhle s Pěchoučkem bavili o tom titulu doktor umění, který Vy máte a on to trošku hanil...

Vít Soukup : Já si o Chalupeckýho ceně myslím, že nemá vůbec žádnej smysl - pozdrav Michalu Pěchoučkovi...

Markéta : SMÍCH Já si myslím, že on se v New Yorku ztratí, nebo že pojede do ZOO

Vít Soukup : Markéty vstupy, to bude ta nejtlustší část toho rozhovoru...

Radikála : Ale zeptal bych se, čeho jste dosáhnul studiem doktorandského stupně na VŠUP nebo dosáhnutím tohoto titulu ?

Vít Soukup : Dosáhl jsem dobrýho pocitu. Více méně jsem tím dokončil určitou performance. Kdokoli z nás dělá tenhle titul, včetně Milana Knížáka, včetně mých spolužáků, o kterých vím, tak je to pro každého určitý druh performance. Protože ten titul se píše špatně. My si nezasloužíme to Ph.D., my bysme měli mít Dr.A. jako Knížák. Proto, že to si vymyslel on pro sebe, takže to nikdo jinej nemůže mít, to je zase jeho performance. Ale na filosofický fakultě je to o čtení a objektivní zprávě. Já si ale jako umělec nemůžu dovolit podat jakoukoli objektivní zprávu. Ani odpovědět ty první otázky - co je umění a jakej má dopad na lidi...to si nemůžu dovolit, protože bych musel přestal pracovat. Jako Duchamp. já zatím narozdíl od mýho spolužáka Michala Střížka, kterej opravdu dosáhl tohohle bodu a teď už se věnuje jen normální práci. Já jsem zatím toho bodu nedosáhl, proto se tady setkáváme a proto je kolem nás celej ten blázinec. To je jenom cirkus, protože nevím. Jakoby to byla nějaká hysterie, protože jsem zmatenej. A to je podstata toho, že jsem umělec. Jinak bych umělec už nebyl, kdybych v tomhle stavu nebyl. Čili doktorát umění je pro mě tento druh performance. A já jsem byl spokojenej, protože jsem naplnil uměleckej čin. Výslednej objekt je tadyto první Ptáčkovský číslo Umělce, hnědý s obálkou Pavla Ryšky, kde je ta obhajoba - to je výstup tý performance. Tím nechci snižovat úroveň doktorandského studia, naprosto ne. Mě mrzí, že se z toho studia díky tlaku teoretiků, kterým přijde, že jim to devalvuje jejich tituly, podle mě neoprávněně, stává pomalu malej doktorát filosofie, což je podle mě velká chyba. A já jsem se pokusil pokračovat v konceptu Milana Knížáka, kterej nastínil rámcově doktorandský studium. On si to ušil na triko jako osobnost a byla to jeho performance, udělat si ten doktorát, nic jinýho. Pro mě to samý. A kolegové v nižších ročnících už jsou nuceni aby sepsali malou filosofickou práci. Což si myslím, že nemá s uměním co dělat, umění není filosofie. Nikdy nebude.

Radikála : Teď k té konkrétní výstavě Katalog - je to sociální kritika ?

Vít Soukup : Ne. Pakliže ano, pak je to protestanská evangelická moralita, protože já jsem členem Českobratrské evangelické církve a to mě zavazuje k tomu, abych občas moralizoval, jako ve středověku. Já si vážím středověkých věcí, který působí jako morality. V tomhle smyslu to moralita určitě je.

Radikála : Moralita ale dneska může působit hodně pejorativně...

Vít Soukup : Moje moralita musí být pejorativní. Já si myslím, že moralita má smysl jedině když je pejorativní. Jako ta středověká, jako třeba alegorie obžerství. Ale já to tak úplně nemám. První plán pro mě byl udělat americkou výstavu. Já tomu říkám pracovně americká a mohl bych tomu říkat západoněmecká. Více méně je to celý o tom..já jsem o tom chtěl mluvit na vernisáži, ale Markéta mi to zakázala, abych nebyl moc vtipnej. Ale to není vtip ! Mně šlo o to, jak je ten film Dva nosáči tankujou super, jak je tam ta scéna, jak "Milí přátelé dobrých obrazů", kde se ten jeden kmik převlíkne za kurátora a jsou tam takový jenom pruhy na zdech. Řekl jsem si ježiš to je blbý, takhle se dá dělat umění, a fakt mě ta scéna poznamenala natolik, že jsem to chtěl zorganizovat v čase a prostoru. Takže celá tahle výstava je performance.

Radikála : Děkuji.

Vít Soukup : Podstatné jsme řekli. Já jsem konečně přišel na to, proč jsem tu výstavu dělal.

 

Vít Soukup    Vít Soukup  

   

 

        Komentáře



        Starší          Novější         Archiv

        © Copyright Radikála 2004