První malba ze zenového cyklu Krocení buvola resp. tygra, pastel na plátně vycpaném papírem, 2002

Krocení buvola resp. tygra - Jan Karpíšek Krocení buvola resp. tygra - Jan Karpíšek Krocení buvola resp. tygra - Jan Karpíšek Krocení buvola resp. tygra - Jan Karpíšek

Klausurní textová obhajoba Jana Karpíška alias Viktora Kašpárka (3.ročník)


A) Fotografie provokačních póz "Vikina"

B) Performance 7 maleb na stěně v at.č.209, "Zenový cyklus genese Panthera Tigris Tigris"

1) 45x54 cm, "zatím uhel" na extrajemném překlíženém lněném plátně, plné Mladé Fronty
2) 45x54 cm, "zatím "nic"" na extrajemném překlíženém lněném plátně, plné Mladé Fronty
3) 45x54 cm, "zatím "nic"" na extrajemném překlíženém lněném plátně, plné Mladé Fronty
4) 46x55 cm, "zatím "nic"" na extrajemném překlíženém lněném plátně, plné Respektu
5) 46x55 cm, "zatím "nic"" na extrajemném překlíženém lněném plátně, plné Respektu
6) 44x53 cm, "zatím "nic"" na extrajemném dvojitém překlíženém lněném plátně, plné Nového Prostoru
7) 44x53 cm, "zatím "nic"" na extrajemném překlíženém lněném plátně, plné "ničeho"

Štafle, malířské potřeby, novinová čepice model "Večerníček"

Koncept:
Cyklus přímo navazuje na středověkou tradiční čínskou buddhistickou malbu. Jeho tématem je podobně jako u proslulých zenových cyklů "Krocení buvola" vývoj mysli adepta zenu v Procesu. Tygr více odpovídá mému temperamentu a lépe tak odráží mé vlastní zážitky na cestě žáka. Proces je zachycen nejen v zatím pouze vytvářející se malbě (mušotoku tada*), ale také v detailně promyšlené materialové a rozměrové diferenciaci jednotlivých fází zobrazujících vývoj adepta stezky Tygra, a rovněž pak v samotném přístupu k dílu. {Pracovitost (Den bez prace = den bez jídla), mušotoku šikantaza**} S komisí autor odmítá jakkoli verbálně komunikovat na konvenční úrovni, čímž jednak demonstruje své náboženské vyznání a druhak nepřímo i svůj osobní politický názor na strukturu, systém a dění na FaVU VUT Brno.

C) Performance projekt "Viktor Kasparek Company"

Poznámky:
* - jap. bezcílné "pouze konání", tradiční zenbuddhistická technika
** - jap. bezcílné prostě "pouze sezení", tradiční zenbuddhistická technika

Doporučená literatura:
Wu Men Kuan s komentářem Róšiho Roberta Aitkena, CAD Press, 2000
Antologie Zen 1-8, CAD Press, 1989-1993
Lin-Ťi Lu (Zápisy Rinzaje), ADA, 1995?

Závěrečné hodnocení tohoto úletu 29.1.2002: "C" /hodnotili Mainer, Sedlák, Stratil/

Domů     Starší obrazy     Obrazy     CV     Komentáře     Kontakt